Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvKvalitní vápenec ze Železných hor se po staletí dostával do civilizace jenom koňskými povozy. Trvalo to dlouho a bylo to nesmírně náročné.
Až vybudování tratě z Přelouče přes Heřmanův Městec do Vápenného Podolu s odbočnou vlečkou do Prachovic tento způsob dopravy změnil. První vlak dojel na konečnou 25. září 1882, na trati se postupně střídaly parní vlaky s motorovými vozy. Zprvu jezdily do Lázní Vápenný Podol dva páry osobních vlaků, později se jejich frekvence zvýšila.
Po druhé světové válce začala nabývat na významu trať do Prachovic. V 50. letech se tam začala budovat obří cementárna, naopak v Podolu těžba vápence pomalu končila a přeprava cestujících byla minimální. Stav úseku mezi Tasovicemi a Vápenným Podolem se radikálně horšil. Navíc začátkem 70. let vláda označila tuto trať jako nerentabilní a určenou ke zrušení. Poslední vlak z Vápenného Podolu odjel 14. ledna 1977.
Památky na trať 1g
Zrušená část tratě 1g je zřejmě nejkratší úsek našeho seriálu. Od tasovické výhybky na konečnou to byly pouhé dva kilometry a 300 metrů. Přesto se podél trati dochovalo památek více než dost. Ukážeme vám dochované soumostí kamenného a ocelového mostu a podíváme se na původní kolejovou váhu od firmy František Wiesner z Chrudimi, která stála na vlečce k jedné z vápenek.
Zaniklá trať 1g Tasovice - Vápenný Podol |
Se svolením majitele staniční budovy ve Vápenném Podolu jsme mohli prozkoumat i areál nádraží. Od ukončení provozu uplynulo sice více než 40 let, přesto jsme o pozůstatky trati skoro zakopávali. Kolejnice, pražce, vozové zarážky, koncová kolej. To všechno uvidíte v 15. díle seriálu Zaniklé tratě.
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Aktuálně sháníme snímky těchto tratí: Litvínov - Jirkov a Lhotka - Střednice. Napište nám a podělte se o vzpomínky, rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.